tirsdag 9. april 2013

Min første (håndarbeids-)hobby

Grønnlandsperler

Observante lesere ser nok at bloggbildet mitt er med i denne kollasjen... :D


En av mine første håndarbeid-hobbyer var grønnlandsperling. Min søster og jeg hadde en nabo som fikk oss i gang med dette, og for meg har det etter hvert blitt en "julegavehobby". Har ikke tall på hvor mange slike juletrekuler/-hjerter/-klokker jeg har laget opp igjennom årene. Det "morsomme" er at jeg har få selv. :p

Tror jeg var i ungdomsskolealder når dette dukket opp som hobby, og da var det ørepynt og smykker som var det store. Mener også at vi håpet å forsøke oss på en "toalettrull-dukkekjole", men husker ikke om vi klarte det. Oppskriften har jeg sannsynligvis fortsatt liggende en plass... ;)

Grunnen til at dette ble en sesongbetont hobby er enkel: Perlene var og er dyre i innkjøp! Da jeg startet kostet 20 gram perler kanskje 15 kr. I dag nærmer prisen seg 50 kr for samme mengde. På 90-tallet regnet jeg ut at en av de runde kulene kostet rundt 100 kr. Det inkluderte perler, tråd, isoporkulen og noe av arbeidet! Greit som venninnegave den gang i hvert fall! Nå er verdien økt betraktelig, men noen venninner er fortsatt verdt hvert øre.. :)

Opp igjennom årene har jeg samlet en god del ulike perleoppskrifter, hvor enkelte er blitt "gjengangere". Heldigvis har noen blitt nesten rutine, for da isoporkulene som skulle inni endret størrelse fra produsentene, (ca 0,5 cm i diameter,) måtte tilpasninger og justeringer i mønster og oppskrift tas på sparket. Tror mottakerne har vært fornøyd med resultatet uansett?!

Jeg vet at jeg har noen perle-prosjekt liggende i skuffer og skap. Skal prøve å få ut bilde av dem senere. Og dersom du har fått et av mine perleprodukt en gang, hadde jeg satt stor pris på et bilde pr. epost. Da kan jeg få vist dem frem her også... :)

B

4 kommentarer:

  1. Hmm, mener jeg har bilde av slike smykkesett i bruk. En kusine av oss og meg oversminket og stylet på 80-tallet en gang.. :-) Må få scannet inn til deg.. Ubetalelige øyeblikk! :-)

    SvarSlett
  2. Så artig å se alle perlearbeidene igjen. Blir nok ikke så mye perling av den sorten her heller lengre. Har noen halvferdige bunadsprosjekter liggende i en skuff, men det begynner å bli en stund siden sist der også :)
    Må vel snart ta det frem igjen og lære Malin å sy juletre-stjerner ;)

    Klem fra Anne Merethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er bare litt av det jeg har, og mye mer er gitt bort... Og at ting blir liggende halvferdige er intet nytt fenomen. :)
      Er enda takknemlig for at din mor tok seg tid til å lære oss å lese disse oppskriftene da vi var små! Har blitt til mye glede gjennom årene. Både egen og andres. :)
      Klem tilbake!

      Slett