søndag 12. januar 2014

Juleverksted

og litt bursdag... :)

Som voksen er jeg glad for å være et desember-barn, men det har ikke alltid vært like kjekt å ha bursdag noen få uker før jul. Tror jeg kan si uten å ta for hardt i, at de fleste av eventuelle penger jeg har fått til min dag har gått med til julegaver for andre... Er definitivt blitt flinkere til å bruke dem på meg selv etterhvert! :D

De siste fire årene har jeg feiret bursdagen min på en litt spesiell måte. Jeg inviterer barna til venninner på juleverksted hos meg en lørdag ettermiddag nært dagen min, med mødre selvfølgelig. :) Nå har ikke jeg plass til alle på en gang, så at de kommer og går når det passer dem er helt supert.

Selv pleier jeg å stå på kjøkkenet og lage kakemenn m.m. med to barn om gangen. Vi roterer på hvem som er der, slik at alle som vil får trykke ut figurer. I stuen er resten av gjengen og lager ulike ting mødrene har hatt med seg. Kreativiteten blomstrer, og etterhvert som julegavene blir ferdig i stuen, lukter det julebakst fra kjøkkenet!

Julestemningen siger også på, ved at vi har på litt julemusikk i bakgrunnen, eller fordi de minste ser på "Skomakergaten" eller en annen julefilm på DVD. Vi koser oss med julebrus, mandariner og kakemenn underveis, slik at alle får en smakebit. Og en liten pose/kakeboks med kakemenn "vandrer" gjerne også ut døren med dem når de drar.

Oppskriften på kakemenn fikk jeg av en tidligere elev, og er super å bruke sammen med barn, fordi den ikke "klistrer" som andre deiger gjerne gjør.


I 2013 ble det malt på glass , og det var en stolt nevø som "overrasket" tante med disse før han dro hjem. Selv ble jeg inspirert til å lage noe dagen etter. Fire små nisse-frøkner, som havnet på mitt "juletre" av stål. På bildet er de ikke helt ferdig montert... ;)


Christmas-workshop ... and a little bit of birthday-celebration

Started a new tradition 4 years ago, where I invite the kids of my friends over for a workshop before Christmas. That it also happens to coincide with my birthday, is just a treat. ;)

The kids and my friends pop round if and when they can on a given Saturday in December. We bake these sweet "cookie-men" and make Christmas-gifts. Great fun, for me and the kids! :)

Beni

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar