lørdag 8. november 2014

Har fått en ung lærling

"Skyggen min"


Lørdag 13.september fikk jeg en liten jente på snart åtte år til å bli interessert i håndarbeid. Det var så kjekt, og jeg har en følelse av at hun slekter på sin oldemor, min mormor. :)

Først oppdaget hun at reservebestemor strikket. Det hadde hun også lyst til, og etter å se litt på meg og strikke noe sammen med meg, klarte hun 20 masker alene. Det var litt vrient, men hun skjønner prinsippet. Så gjenstår det å se om hun husker det neste gang vi besøker reservebestemor...

Beklager dårlig kvalitet på bildet.
Etterpå oppdaget hun at jeg broderte på et av mine "on-the-go"-broderier. Jeg lot henne få hjelpe med å dra i nålen på oppsiden og sette ned igjen på skrå, slik nevøen min gjorde i uglebroderiet vårt. Og hun tok det veldig fort. - Her må noen (les: tante!) kjøpe startpakke snarest, altså!!! :)

Hun kikket også på mønsteret med fargenøkkelen. Og ut i fra samtalen vår som fulgte, tror jeg hun merket logikken i det. Ikke en selvfølge det, nemlig...

Til slutt fikk hun se masse bilder på bloggen min med grønnlandsperling. "Åh, de var fine!" Kanskje jeg kan lære henne en av de enkleste julemotivene på juleverkstedet mitt i desember, hvis hun kan komme? :)

Blir uansett spennende å følge henne fremover. Jeg håper hun finner mye glede med håndarbeid videre i livet sitt. :)


"Me and my shadow"


Mid September, and my sister were to "babysit" some kids. I tagged along, and got the eight year old girl interested in various crafting techniques. She probably gets it from my grandmother, her great grandmother. :)

First it was knitting. A bit hard, but she got the idea. Managed a couple of small rows before putting it down.

Next came my cross stitch kit. She was really into it, and the direction of the "arms" was simple logic to her. Even the chart and key seemed easy to understand for her. I used the same technique as with my nephew on the owl.

The last thing before her bedtime, was looking at my blog. We found the beading, and she was elated. Maybe I can teach her one of the easier ones soon?

Her future will hopefully be filled with crafting, and by that, also a lot of fun. :)


Beni

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar