onsdag 17. april 2013

Strikket katt

Håndarbeidsprosjekt på skolen

I min tid som lærer på en barneskole nær Bergen, var jeg stadig på jakt etter gøyale og enkle prosjekt til formingstimene for elevene mine. Målet denne gang? Å få en gjeng 4.-klassinger til å lære å strikke. Og igjen var det mormor som kunne hjelpe meg. ;)

En gang jeg besøkte henne stod en søt katt på hyllen. Hun hadde laget den på arbeidsstuen. For selv om hun var havnet på sykehjem, så var hun ivrig med ulike typer håndarbeid fortsatt. Etter en rask gjennomgang av oppskriften, skjønte jeg at dette kunne bli et spennende prosjekt for klassen min. :)

Vi brukte sokkegarn i ulike farger til kattene. Noen ville ha helt hvit, andre svart, mens de fleste ønsket spraglete, som eksempelet over... Tror til og med vi fikk en tiger til slutt! ;)

Oppskriften er enkel:
Strikkes i tre deler som monteres og fylles med vatt.
Kropp: Legg opp 30 masker. Strikk til en firkant. Fell av. Vent med festing av ender...
Hode: Legg opp 20 masker. Strikk 15 cm (rektangel). Fell av. Vent med festing...
Hale: Legg opp 9 masker. Strikk 10 cm (rektangel). Fell av. Vent...

Bruk nå endetrådene/restegarn til å sy sammen arbeidet fra vrangen:
Kropp:
Fold hjørnene innover (som en konvolutt), slik at føttene blir formet av sidene. Sy sammen hver fotspiss inn mot midten. (Katten får altså et kryss under magen...) La det være en liten åpning til å fylle i vatt. Vreng retten ut, og fyll med vatt. Form til kropp med føtter, og sy igjen.
Hode:
Brett rektangelet dobbelt på vrangen, med bretten øverst. Sy langs sidene og nesten hele halsen. (La det være igjen åpning til vrenging og fylling av vatt.) Når du syr igjen siste rest av halsen, drar du litt i tråden, slik at den "snurpes" til hodeform. Fest så hodet på kroppen, ved å sy mellom "foldene" som halsen har laget. Form deretter ører på toppen ved å sy noen sting frem og tilbake gjennom garn og vatt.
Hale:
Sy sammen en kortside og hele langsiden av halen, med siste åpning igjen. Rett opp og fyll med vatt. Sy sammen siste rest, og fest på katten.

Til slutt syr du på øyne og værhår. I klassen brukte vi knapper til øyne. Den som er avbildet her er til en baby, så her er alt sydd.

Mange av jentene lagde seg flere slike katter, mens andre strevde med å få til sin ene. Fordelen da er at det er rimelig kjapt å strikke hode og hale, og med gode assistenter/medelever/lærere til ekstra strikking/montering, så mener jeg å huske at de fleste til slutt hadde en (delvis) egenprodusert katt. :)

Beni

3 kommentarer:

  1. Så koselig historie med mormor og katten:O).Sikkert veldig morsomt for elevene å lære å strikke en katt:O). Jeg synes den katten var veldig søt:O). Godt med gode minner! KLem:O)

    SvarSlett
  2. En slik har til og med jeg strikket, så da er det mulig for alle. God minner om mormor! <3 <3 <3

    SvarSlett